Så kom vintern

Så kom då vintern till Göteborg, åtminstone när det gäller temperaturen. Kanske inte kallast i Sverige, men det är skillnad med 7 grader igår till 2-3 idag. Helt plötsligt blev det mössväder. Var faktiskt lite förutseende (om man kan kalla två dagar förutseende!) och var och köpte garn till en mössa. Innan den är klar kommer väl den här köldknäppen vara över.

Hittade ett enkelt mönster på Drops design, en mössa som är enkel, både till utseende och att sticka. Den stickas med dubbelt garn. Förhoppnigsvis kommer den gå lätt att sticka.99

Kör originalgarn, då lär resultatet bli så likt originalet det går med min stickning. Garnen är dels  Drops Alpaca (mörkgrått) och Drops Kid-Silk (svart). Som med de flesta av mina garninköp så handlar jag på Deisy Design högt upp på Avenyn i Göteborg, nästan vid Götaplatsen. För mig har de allt jag, som hobbystickare, kräver av en bra garnaffär. Stort utbud och trevlig, kunnig personal.100101

Naturligtvis trodde jag fel när jag antog att jag hade rätt stickor hemma, rundstickor 3,5 fanns icke i mitt hem. Så jag fick helt enkelt traska till nästa favorit bland stadens garnbutiker, Garnfabriken på Linnégatan. Ligger nästan vid Järntorget. Ganska nyöppnad. Återigen trevlig och kunnig ägare. Har mest köpt stickor här, väldigt behändigt, då det är både nära hem och arbete.102

Sen vill jag nämna en butik till, som ofta försvinner när jag läser andras rekommendationer på garnbutiker i den här staden. Det är Hannas Garn på Axel Dahlströmstorg i Högsbo. Det kanske inte den modernaste butiken, med de allra senaste garnerna eller mönster. Det är en liten, fullproppad och trång butik med allt möjligt när det kommer till virkning, stickning och broderi. Och de gjorde sitt yttersta för att jag skulle få ett garn i den nyans jag var ute efter. Väl värt ett besök.

Så nu blir det att sitta framför TVn och sticka, så man kan få sig en ny mössa i vint

Detta inlägg publicerades i Shoppingtips. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar