Enkelt och gott

Har en kollega som kom dragandes till jobbet med äpplen i massor, som bara var att ta av. Det är inte ofta, när man inte har egen trädgård, man har tillgång till andra äpplen än affären. Den här gången gjorde jag en ny bekantskap i äppleform, nämligen Göteborgs flickäpple. Ett väldigt gott äpple, rött, syrligt och ganska kompakt.

Så vad göra? Det fick bli det enklaste som finns, en klassisk smulpaj. Receptet är 125 gr kylskåpskallt smör, 3 dl mjöl och 1 msk socker. Jag kör med matberedare, har inte tålamod att stå och göra den för hand. Blandat äpplebitarna med socker och kanel. 30 minuter på 225 grader. Kan det bli enklare? Recept från Bonniers kokbok.

98

Det är trevligt när man får frukt av någon, dels för att man kan få, som för min del, smaka på sorter man aldrig smakat tidigare och dels för att frukten kommer till nytta och inte bara ruttnar bort. Det finns en del sätt att få frukt från andra, så frukten inte går till spillo. I Göteborg kan man lämna in frukt, både fin och dålig (den dålig går till att göra biogas), på Kretsloppsparken i Aleyckan. Sen finns även Rädda fallfrukten, en hemsida där man som fruktägare kan lägga upp annonser om frukt man vill ge bort, och, naturligtvis, hitta frukt om man vill ha. Nästa höst ska jag se om jag kan få tag på plommon, det är så gott och det blir så gott att göra chutney av plommon.

Detta inlägg publicerades i Övrigt, Recept - andras. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar