Veckans bakning

Har bakat lite olika saker den här veckan, både mjuk kaka och tårta.

Mjuka kakan var med krusbär. Måste erkänna att jag bakade den redan i somras, dels för jag var sockersugen och dels för att det var då som det fanns färska krusbär. Älskar att äta krusbär som de är, om de är riktigt mogna. Tyvärr är det sällan som man hittar riktigt mogna ute i handeln. Som vanligt var de här inte de mognaste, var lite orolig om de skulle bli mjuka nog i kakan. Behövde inte vara orolig. I receptet står det att man ska varva smet och krusbär i formen, alldeles för lat för sådant. Jag blandade bären i smeten och hällde allt i formen. Ändå lyckades de flesta bären hamna i botten ändå. Helt otroligt. Trots det var den god och saftig.

Tårtan var en mockatårta. Trots att jag inte tycker om kaffe finns det vissa kafferelaterade saker som jag trots allt tycker om. Kaffekarameller är en sak och mockatårta är en annan. Skulle aldrig i mitt liv dricka en kopp kaffe, men mockatårta älskar jag. Konstigt.

Den här var väldigt lättbakad, men ändå inte. Bottnarna lättbakade, smörkrämen inte lika lätt. Bottnarna var marängbottnar. Har inte alltid haft de bästa erfarenheterna av att baka maränger. Tog till mig Mia Öhrns tips från ett par veckor sedan. Blev bättre än tidigare. Måste dock öva mer. Felet jag gjorde var att jag inte var tillräckligt noggrann när jag bredde ut marängsmeten till bottnarna, speciellt på översidan. Blev väldigt vågiga. Borde varit mer släta för att bli en snygg tårta vid monteringen.

Så över till smördegen. Fattar inte vad som blev fel. Blanda smör med florsocker sen arbeta in bryggt kaffe i smöret. Kaffet bara vägrade sammarbeta. Ville inte blanda sig med smöret. Fick in tillräckligt för att smaksätta smöret, men inte i närheten av mängden i receptet. Sen räckte mängden inte särskilt långt, utan bara mellan de tre bottnarna. Fick göra en omgång till för att få den att räcka till utsidan.

Till dekoration var det rostade mandelspån till kanten, slängde på resten ovansidan för att dölja hur jäkla ful den blev, därav närbilden. Dock var den uppskattad på mitt arbete, de flesta gillade den. I vilket fall som helst tog den slut.

Detta inlägg publicerades i Mjuka kakor, Tårtor. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar