Lite distraherad…

Har varit lite sugen pÃ¥ försöka mig pÃ¥ att göra hÃ¥rda karameller. Hittade idag boken Godis av Elisabeth Johansson när jag var inne pÃ¥ Akademibokhandeln.Â

Många roliga recept, inte bara hårda karamelller, även marshmallows och daim m fl. 

Själv provade jag pÃ¥ att göra lakrits- och mintkarameller. Egentligen skulle de vara trefärgade, med en del svart med lakrtissmak, en del turkos med pepparmint och en del vit ocksÃ¥ med pepparmint. Bestämde mig för att bara göra tvÃ¥ färger, vit med pepparmint och svart med lakrits. Jo jo, det lÃ¥ter bra. Försök hälla upp en flytande massa som inte direkt ligger still i tvÃ¥ delar och sen försök hÃ¥lla dem ifrÃ¥n varandra. Helt omöjligt, i varje fall för mig. Tror mitt underlag var för litet för att kunna göra tvÃ¥ färger. Det fick istället bli en färg, svart, med tvÃ¥ smaker, lakrtis och pepparmint. Men det gick bra det med.Â

De blev goda och ser fina ut, i varje fall de jag visar på bild. Hur själva tillverkningen gick till ska kanske talas tyst om. Tekniken går ut på att när smeten kallnat nog ska man dra smeten med händerna (med gummihandskar på) för att få in luft (tror jag i varje fall). Mitt problem var att jag försökte få upp den medans den var alldeles för varm, vilket endast resulterade i att smeten fastnade i gummihandskarna, i varje fall en hel del av smeten. Fick helt enkelt lugna mig och vänta på att den skulle kallna mer. Gick till slut.

Som smaksättning använde jag lakritsessens från Pandurohobby och svart färg och pepparmintessens inköpt under Londonresor. Pepparmintessens finns ju i var och varannan mataffär. Svart färg är svårare. Det enda stället jag sett det på i Göteborg är hos The English Shop på Plantagegatan. 

Kommer definitivt bli fler gånger. Nästa gång tror jag det blir gula med citronsmak. 

Detta inlägg publicerades i Godis. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar